1 April 2012

TAHUN 4 : WANG

Posted by painikima at 14:47
MARI MENGENAL WANG

Assalamualaikum adik-adik.. Adik-adik dah makan? Makan apa? Apa yang adik-adik perlukan untuk membayar makanan? Hurm... Takkan adik-adik nak makan tapi x bayar? Apa ye?? 
Tengok Squidward ni.. Die pun tengah fikir apa benda yang digunakan untuk membayar burger yang dibelinya tadi..
.
.
.
.
.
.
.

Ya!! Betul tu Squidward, kita perlukan wang atau duit untuk membayar barang-barang yang kita beli. Penting juga duit ni dalam hidup kita. Tanpa duit, kita akan menjadi miskin dan hidup menjadi susah. Tapi AWAS!! Jangan kita menjadi hamba duit dan sanggup melakukan perkara-perkara yang berdosa seperti mencuri dan merompak semata-mata inginkan wang yang banyak..


MATA WANG MALAYSIA

Kita mempunyai dua jenis duit iaitu duit kertas dan duit syiling. Beza antara kedua-dua duit ini ialah dari segi nilai dan pembuatannya.

Nilai- duit kertas adalah lebih besar nilainya berbanding diut syiling

Buatan- duit kertas diperbuat daripada sejenis pokok manakala duit syiling diperbuat daripada logam.

Mari kita lihat duit kertas Malaysia









Ini pula duit syiling Malaysia


*barisan atas syiling lama, barisan bawah syiling baru


Haa, adik-adik dah kenal pun duit itu macam mana rupanya.. Nanti bolehlah adik tolong mak ke kedai beli barang-barang dapur seperti serbuk kari dan tepung. Jangan lupa untuk membuat latihan mengenai penambahan dan penolakan wang pada entri yang berikutnya.

Salam sayang dan selamat beramal~



0 comments on "TAHUN 4 : WANG"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Learning Mathematics is Sweet as Cupcakes! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez